Livraria Lello & Irmão

(SCROLL DOWN FOR THE TEXT IN ENGLISH)

A Lello & Irmão é uma verdadeira obra de arte, um ex-libris do Neo-Gótico. É um templo do saber, um santuário para livros. É um lugar fixe e um local de peregrinação para fãs da J.K.Rowling.

Quando os irmãos José e António Lello abriram as portas da livraria em 1906, nunca poderiam prever a fama e popularidade que o seu estabelecimento ganharia mais de 100 anos depois. Nunca sonhariam que se iriam formar filas de visitantes para entrar na sua loja depois de comprar um voucher obrigatório de 3 euros (cujo valor é descontado na compra de um livro).

Recentemente a Times e a CNN consideraram a Lello & Irmão como a livraria mais cool e mais bela do mundo. E não é para menos. A fachada (restaurada este ano) lembra-nos uma igreja medieval. Nela estão duas figuras retratadas, a Ciência e a Arte, que parecem saltar de um livro de miniaturas da Idade Média. No interior, o trabalho de madeira é detalhado, plástico e orgânico e dá continuação ao ambiente gótico. A escadaria, parcialmente feita de estuque é magnífica, extravagante e sofisticada. No primeiro piso encontramos um vitral com o logo da Livraria.

Mais do que uma livraria, a Lello & Irmão é uma igreja para livros e o seu culto é o  conhecimento. Não é de admirar portanto, que a escritora J.K.Rowling se deixou inspirar por este templo do saber para os seus livros do Harry Potter. Porque há, de facto, algo de mágico nesta livraria.

O significado da Lello e Irmão ultrapassou sem dúvida o mero conceito de livraria. E no entanto, é exactamente isso. Uma livraria. A mais bela do mundo.

Morada: Rua das Carmelitas, Porto
Horário: 10h00 – 19h30 
Encerra ao domingo

Para mais imagens / For more images: http://www.livrarialello.pt/pt/home/galeria

Lello & Irmão is a true work of art, an ex-libris of the Neo-Gothic. It is a temple of knowledge, a sanctuary for books. It is a cool place and a pilgrimage point for J.K. Rowing fans.

When the brothers José and António Lello opened the doors of the bookstore in 1906, they could never foresee the fame and popularity that their establishment would gain over 100 years in the future. They would never dream that queues of visitors would form to enter their store after buying a mandatory voucher of 3 euros (whose value is discounted on the purchase of a book).

Recently the Times and CNN considered Lello & Irmão as the coolest and most beautiful bookstore in the world. Not for less. The façade (restored this year) reminds us of a medieval church. On it are two  figures represented, Science and Art, who seem to jump from a medieval miniature book. Inside, the wood work is detailed, plastic and organic and gives continuity to the Gothic environment. The staircase, partly made of plaster is magnificent, extravagant and sophisticated. On the first floor we find a stained glass window with the bookstore’s logo.

More than a bookstore, Lello & Irmão is a church for books and its worship is knowledge. No wonder, that writer J.K. Rowling was inspired by this temple of knowledge for her Harry Potter books. Because there is indeed something magical about this bookstore.

The meaning of the Lello and Irmão has no doubt surpassed the mere concept of bookstore. And yet, it’s exactly that. A bookstore. The most beautiful in the world.

Adress: Rua das Carmelitas, Porto
Opening Hours: 10h00 – 19h30 
Closes on Sunday

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s